ויטמין E לעור - כל מה שאת צריכה לדעת וגם 3 מתכונים שווים!

ויטמין E, נעים להכיר!

 

ויטמין E נחשב לאחד הוויטמינים החשובים ביותר לגוף האדם ותכונותיו הרבות הופכות אותו לא רק לחיוני לגופנו (בבליעה), אלא אף חיוני לעורנו ולשמירה על בריאותו ועלומיו. מהו אותו ויטמין כ"כ נפוץ בשימוש, ועדיין כ"כ מסתורי? בואו נכיר את הויטמין הנפלא הזה ונגלה כיצד נוכל ליהנות מתכונותיו הנפלאות!

ויטמין E הוא ויטמין מסיס-שומן שקיים בטבע בשמונה צורות אשר מחולקות לשתי הקבוצות טוקופרולים (Tocopherols) וטוקוטריאנולים (Tocotrienols), שכל אחת מהן מכיל ארבע צורות של הויטמין - אלפא, ביתא, גמא, דלתא. כאשר אנחנו מדברים על "ויטמין E" בהקשר הביולוגי או הקוסמטי, לרוב, נתייחס לאלפא טוקופרול, אשר נחשב לצורה הפעילה ביותר של הויטמין.

ויטמין E הוא נוגד חמצון חזק במיוחד. מה זה חמצון? תהליך שקורה באופן טבעי במגע חמצן עם חומר אורגני. אנסה להסביר מה זה חמצון על מקרה שאתם בטוח מכירים, אתם חותכים אבוקדו ואוכלים חצי, מה אתם עושים עם החצי השני? יש כאלו העוטפים בניילון נצמד. יש ששמים עליו לימון. בשני המקרים מה שאתם בעצם עושים זה מנסים להגן על האבוקדו מהשחרה. ההשחרה זה החמצון הקורה מרדיקלים חופשיים. הניילון, מגן מהתהליך החמצון לטווח מסוים, הלימון הוא נוגד חמצון שמגן על האבוקדו באופן זמני עד שהוא נהרס (זה תפקידו). גם כשאתם חותכים תפוח ומניחים בצד הוא מתחיל להשחיר, ככה כל חומר אורגני. כולל אלו שאנו שמים בקרמים. 

הגוף שלנו זקוק לנוגדי כל הזמן לנוגדי חמצון כי הוא במאבק מתמיד נגד רדיקלים חופשיים הנוצרים בתהליך הנשימה. נוגדי החמצון העיקריים הם ויטמין C, ויטמין E, בטא קרוטן (ויטמין A) וסלניום. מלבדם, יש גם ליקופן,  אבץ, קו אנזים Q10, וכו' שניתן למצוא את כולם גם בשימוש קוסמטי. ויטמין E  הוא אחד נוגדי החמצון החשובים והסיבה העיקרית היא הפעולה שלו על קרום התא השומני והשפעתו הייחודית על העור.

 

מקורותיו של ויטמין E

לויטמין E מקורות רבים במזון שמתפרשים על טווח גדול של סוגים. למשל, פירות שונים (כפפאיה, אבוקדו או מנגו), זרעים ואגוזים (כשקדים, זרעי חמנייה, אגוז מקדמיה ואגוזי פקאן), שמנים צמחיים המופקים ממקור טבעי (שמן חמניות, שמן נבט חיטה, שמן סויה, שמן זית, שמן אגוזי מלך) מכילים אותו, כמו גם ירקות שונים, בעיקר כאלה ממשפחת המצליבים (כמו כרוב, ברוקולי, כרובית, צנון, צנונית וגם גרגיר הנחלים ורוקט).  

חשוב גם לקבל אותו מהמזון כי בהיותו נוגד חמצון עוצמתי הוא שומר על הלב וכלי הדם גם באמצעות הרחבת כלי הדם, באופן המאפשר זרימת דם טובה יותר, ותורם בזאת למניעה של יתר לחץ דם. הוא מגן על המוח על ידי הפחתת תהליכי החמצון במוח, תורם למניעת תהליכים סרטניים בגוף וכן תורם לשמירה על בריאות העור בכך ששומר על גמישותו של העור ומאט הזדקנות והיווצרות קמטים.

 

ויטמין E לעור

כאשר מתבוננים על רשימת המרכיבים של מוצרי הקוסמטיקה השונים, ניתן למצוא ויטמין E ברבים מהם, אם לא ברוב, והסיבה לכך היא כי ויטמין E הוא מרכיב שכיח בפורמולות שכן הוא פועל כנוגד חמצון עוצמתי (כבר אמרנו?) טבעי ויכול להאריך את חיי המדף של מוצרי הקוסמטיקה.

אך לא רק. ויטמין E כנוגד חמצון מגן גם על תאי העור במריחה חיצונית. שימוש קבוע של בויטמין E יכול להצעיר באופן משמעותי את העור. מפחית קמטים וקמטוטים, מרכך את העור, מטפל בצלקות, מקל נגעים בעור כגון פסוריאזיס, והוא מצוין בפורמולות עבור סימני מתיחה.

 

אמת או בדיה?

בוויטמין E לעור נעשה שימוש במשך למעלה מחמישה עשורים ומחקרים רבים הוכיחו את היכולת שלו לתת מענה במספר בעיות נפוצות עור נפוצות כמו אקזמה, כוויות, ופצעים. ועם היכולת הידועה של ויטמין E להדוף רדיקלים חופשיים, זה רק הגיוני שויטמין E בטיפול מקומי יכול לתת לעור בוסט של בריאות. אך למרבה הצער, אין מספיק מחקרים המגבים את השימושים הנפוצים בו כאשר מדובר בטיפול בצלקות או קמטים. שום מחקר לא הצליח לתמוך באופן מלא בטענה זו. בנוסף, ניתן לקבל תגובה שלילית ליישום מקומי של ויטמין E, כלומר אלרגיה כך שתמיד מומלץ לדלל אותו בפורמולה.

 

מה זה שמן ויטמין E?

אין דבר כזה שמן ויטמין E. ויטמין E זו מולקולה בפני עצמה, הנמסה בשמן. ניתן למצוא אותה בשמנים צמחיים כחלק מהרכב השמן. אך היא לא שמן. כל הנגזרות הקיימות בין אם לבליעה או למריחה מופיעות כויטמין E נוזלי סמיך צמיגי שהוא כולו הויטמין, חומר גלם טהור.

אם אתן נוטלים ויטמין E בקפסולות, תוכלו לפתוח אחת ולעשות בה שימוש במריחה על העור. אם אתם רוצים להשתמש בו באופן קבוע יהיה לכם יותר משתלם לרכוש אותו כחומר גלם לקוסמטיקה כויטמין E נוזלי טהור.

 

כיצד להשתמש בויטמין E לעור בצורה נכונה בטיפול השגרתי?

החלטת שבא לך להשתמש בויטמין. מעולה! ניתן ומומלץ לשלבו עם כל שמן צמחי שמתאים לך בשגרת הטיפוח שלך. מכיוון שמדובר בחומר טהור וצמיגי אני אישית לא ממליצה למרוח את החומר בצורתו הנקייה אלא לשלבו תמיד עם חומרים נוספים. כך הספיגה והאפקטיביות שלו לעור תהיה הרבה יותר טובה.

אם בכל זאת החלטת שזה מה שבא לך, אני ממליצה לעשות זאת בלילה כי מדובר בחומר סמיך מאוד שלוקח לו זמן להיספג ואין כמו שעות הערב לכך. כל מה שנדרש הוא 1-3 טיפות של הויטמין לעסות בעדינות לתוך העור ולהניח לו.

חשוב לציין כי ויטמין E בצורתו הנקייה לא יהיה הבחירה הטובה ביותר לעור שמן או אקנה מכיוון שהוא יכול להיות כבד מדי ולסתום נקבוביות. 

אם יש לכם ניסיון ברקיחת מוצרים שלבו בהם את הויטמין ללא חשש. הוא יהיה נפלא בכל תערובת שמנים וקרם. 

אם אין לכם, נסו את המתכונים הבאים:

 

פילינג נוגדי חמצון :

1 כף סוכר

הוסיפו 1/2 כפית מיץ לימון

הוסיפו 1/2 כפית ויטמין E

ערבבו היטב והשתמשו כפילינג מושלם עבור כל הגוף כולל הפנים פעם בשבוע.

 

מסיכת פנים מרככת וממצקת

1 כף שיבולת שועל טחונה לאבקה

מוסיפים כפית דבש איכותי

מוסיפים 1/2 כפית ויטמין E

מוסיפים 1 כפית חלב קוקוס

ערבבו היטב היטב. מרחו על עור פנים נקי והניחו למשך 15-20 דקות.

את המסיכה מכינים טרי בכל פעם ומומלץ להשתמש 1-2 בשבוע. 

  

הכינו סרום ויטמין E לפנים:

סרום עשיר בנוגדי חמצון לטיפול והגנה עם העור בשעות היום:

10 מ"ל שמן אגוז מקדמיה אורגני ובכבישה קרה

10 מ"ל שמן נר הלילה בכבישה קרה

5 מ"ל שמן זרעי רימונים

5 מ"ל ויטמין E

5 טיפות תמצית אתרית גרניום

 ערבבו הכל ומזגו לבקבוק סרום. השתמשו במספר טיפות על עור נקי והספיגו היטב. 

 

לסיכום,

היותו של ויטמין E נוגד חמצון אפקטיבי, אשר מגונן על קרומי תאים מפני רדיקלים חופשיים ומפני חמצון שומנים, הופכת אותו לחיוני לתפקודם של מערכות הגוף השונות כמו גם יכולת להאט את תהליכי ההזדקנות של רקמות גוף שונות, בהן - העור. אולם, תפקידו של ויטמין E בנוגע לעור איננו מסתכם רק במריחה שלו, האפקטיביות שלו גוברת בשילוב במזון ובמריחה על פני העור כאחד. אכלו בריא ומרחו על העור מוצרים עם ויטמין E ותהנו ממראה עור זוהר ובריא כל הזמן.

 

מקווה שניהנתם מהמאמר ושהמידע תרם לכם! מוזמנים להגיב ולשתף את המאמר הזה עם חברים ובני משפחה.

 

קראו על ויטמין A לעור